Jumalnimet käsittelyyn

>> 27.7.10

Päätin, etten jatka taustakirjojen lukemista enää - en sitä muutenkaan saa juuri nyt aikaiseksi, reader's block on jatkunut sillä saralla jo pidempään - vaan alan kirjoittaa analyysiä itse Dionysioksen tekstistä. Laitan sitten myöhemmin viittauksia uusimpaan tutkimukseen. Nyt on kuitenkin saatava jotain aikaiseksi, ettei koko homma kuole alkuunsa! Tai no, eihän tässä enää ajallisesti alussa olla, tekstuaalisesti ehkäpä.

Päätin seurata Dionysioksen omaa katafaattisen teologian linjaa ja aloitan Dionysioksen symboliteorian käsittelemisen "ylhäältä", Yhdestä. Esittelen Dionysioksen katafaattisen teologian perusrungon samassa järjestyksessä, kuin hän itse, ainakin omien sanojensa mukaan.
(Theological Representations - Divine Names - Symbolic Theology) Taidan kuitenkin hypätä "ensimmäiset prosessiot" yli ja aloittaa noeettiselta tasolta eli käsitellä Jumalan nimiä (jumalnimiä, theonymia). Ensimmäisen alaluvun saan siis jumalnimistä.

Toinen alaluku tuleekin sitten käsittelemään käsitteitä kuva ja symboli ja niiden merkityksiä Dionysioksen teksteissä. Timo ehdotti, että tekisin graduni liitteeksi listan kaikista nimistä ja symboleista, joita Dionysios käyttää Jumalan kuvaamiseen. Minusta tämä on hyvä ajatus ja hyödyllinen varsinkin lukijalle, joka ei ole akateeminen teologi.

Jumalnimien käsittely
Jumalallisista nimistä -teoksen kahdessa ensimmäisessä luvussa on lukuisia teemoja, joita alaluvussa voidaan käsitellä.


  • Ilmoitus ainoana jumalnimien lähteenä (DN I, 1-2)
  • Disciplina arcanin merkitys suojelevana (DN I, 2)
  • Nimet illuminaation välineenä (DN I, 2-3)
  • Illuminaation välineet yleisesti, "pyhät verhot": nimet ja symbolit (DN I, 4)
  • Varsinaisten nimien puute ja nimien mahdollisuus Jumalan Hyvä-prosession kautta (DN I, 4-5)
  • Jumala kaikkien nimien syynä ja omaajana (DN I, 6-7)
  • Aistiset ja noeettiset nimet (DN I, 8)
  • Kolminaisuus ja noeettisten nimien soveltaminen koko jumaluudelle: yhdistetyt nimet (DN II, 1-3)
  • Kolminaisuus ja persoonat erottavat (noeettiset) nimet (DN II, 3-4)
  • Kolminaisuus ja teot erottavat (noeettiset) nimet (DN II, 5-7)
  • Sinetti, arkkityyppi - sinettikuva, kuva (DN II, 6)
  • Samankaltaisuuden teoria causan ja causatan välillä (DN II, 8)
  • Jumala Yliolevana kaiken olevan luomattomana sisältäen (DN II, 9-11)

Mielestäni ainakin seuraavat asiat tulee käsitellä luvussa:

  1. Ilmoitus jumalnimien lähteenä
  2. Aistiset ja noeettiset nimet
  3. Noeettiset nimet: yhdistetyt nimet
  4. Noeettiset nimet: persoonat differentoivat nimet
  5. Noeettiset nimet: teot so. prosessiot differentoivat nimet
  6. Nimien peruste: Jumala Nimettömänä
  7. Nimien peruste: Jumala kaiken Syynä
  8. Nimien peruste: Jumala Yliolevana
  9. Nimien tarkoitus: Illuminaatio
  10. Nimien tarkoitus: Theosis, homoiosis, henosis
  11. Nimien tarkoitus: Disciplina arcani suojaavana tekijänä

Tästä varmaankin kohta "Nimien tarkoitus" siirtynee toiseen päälukuun, jossa käsittelen nimien ja symboleiden varsinaista käyttötapaa (Annalan dionysiaaninen linko eli samankaltaisuus ja erilainen samankaltaisuus -funktioiden käyttö) ja -tarkoitusta, joka on ennen kaikkea soteriologinen: samankaltaistuminen Jumalan kanssa, yhdistyminen Jumalan kanssa, jumalallistuminen (theosis).

On pakko alkaa kirjata tätä kaikkea ylös, ettei kaikki vain katoa päästä. Pahoittelen, että tämä tekee blogin lukemisesta aika vaikeaa, mutta itsellenipä tätä ensisijaisesti teenkin.

0 kommenttia:

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP