Soteriologia-pääluvun eteneminen

>> 20.1.11

Olen nyt kirjoittanut tutkielmani toista päälukua, joka käsittelee Dionysioksen soteriologiaa.

Ensimmäinen alaluku, jota tällä hetkellä työstän, käsittelee periaatteessa kolmea perusteemaa. Ensiksi käsitellään sellaisia soteriologian peruskäsitteitä (mitä tapahtuu?), kuten vanhurskaus (δικαιοσυνη), pelastus (σωτηρια) ja lunastus (απολυτρωσις). Nämä ovat Dionysiokselle keskeisiä ja niitä hän käsittelee De divinis nominibuksen kahdeksannessa luvussa. Sovitus (καταλλασσω-sanue) esiintyy joitakin kertoja, muttei ole keskeinen.

Tämän jälkeen käsitellään Jumalan pelastavaa tahtoa. Hyvyys, Kauneus, Agape ja Eros huomioidaan, mutta erityisen huomion saa ihmisrakkauden (φιλανθρωπια) käsite. Ihmisrakkaus on Jumalan "olemuksellisen" hyvyyden ilmaisu, joka liittyy erityisesti inkarnaatioon. Jumalan ihmisrakkaus on syy (miksi pelastaa?) hänen pelastavalle toiminnalleen Kristuksessa.

Tämän jälkeen on välttämätöntä huomioida pahuuden ongelma (mistä pelastetaan?). Dionysioksen privatio boni -teoria pahasta käsitellään kohtalaisen deskriptiivisesti. Sen filosofiseen taustaan ja erityisesti riippuvuuteen Prokloksen De malorum substantia -teoksesta huomioidaan. Filosofisen katsantokannan selvityksen jälkeen huomioidaan myös pahuuden teorian kristillinen sovellus; kuinka pahuus liittyy soteriologiseen kontekstiin ja kuinka inkarnaatio on "vastaus" pahuuden ongelmaan.

Toinen alaluku käsittelee erityisesti jumalallistamista (θεωσις), joka on Dionysioksen soteriologiassa keskeinen käsite (miten pelastetaan?) Jumalallistuminen on Dionysiokselle yhdistymistä Jumalaan (ἑνωσις) ja samankaltaistumista Jumalan kanssa (αφομοιωσις). Tässä yhteydessä käsitellään pyhien kirjoitusten ja pyhien riittien roolia yhdistymisen ja samankaltaistumisen toteuttajana. Kontemplaation (θεωρια) asema, joka on käsitelty symboliteorian pääluvussa, huomioidaan metodina jumalallistumisen toteuttamisessa.

Kolmannessa alaluvussa tarkastellaan vielä erikseen tarkentaen Kristuksen roolia Dionysioksen soteriologisessa ajattelussa. Erityisesti tarkastellaan hänen inkarnaationsa vaikutuksia ja hänen rooliaan luomakunnan ensimmäisenä hierarkkina.

Kuten huomaatte, toinen ja kolmas alaluku eivät ole niin kehittyneesti muotoiltuja kuin ensimmäinen alaluku. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että olen ensimmäistä alalukua jo kirjoittanut kohtalaisesti. Toinen ja kolmas alaluku ovat saaneet toistaiseksi vain vähän huomiota.
Toivon eteneväni hyvällä tahdilla ja voivani päättää ensimmäisen ja toisen alaluvun kirjoittamisen ensi viikolla ja siirtyä takaisin symboliteorian pääluvun kirjoittamiseen muutamaksi viikoksi. Symboliteorian pääluku on kuitenkin tavallaan Dionysioksen metafysiikkaa käsittelevä luku, jossa asetan sen viitekehyksen, johon koko soteriologinen keskustelu asettuu.

0 kommenttia:

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP