Aineellisen johdatuksen perusta
>> 19.2.11
Dionysiokselle eräs keskeisistä symboliteorian teemoista on aineellinen johdatus. Se tarkoittaa sitä, että ihminen johdatetaan sekä käsitteellisiin totuuksiin että jumalatietoon (mystiseen yhtymykseen) aineen kautta. Sillä on lukuisia perusteita; Jumalan kausaalinen emanaatio, jonka vuoksi kaikki on hyvää ja kaunista; Jumalan toimittama linkittäminen, jonka vuoksi aineesta voi nousta käsitteeseen, vaikka käsite ei olekaan aineen causa; ihmisen ruumiillis-henkinen rakenne.
1. Kausaalinen emanaatio aineellisen johdatuksen perustana sitoutuu yhteen epistemologisen linkittämisen kanssa. Jumala, kaiken syynä, on tehden kaiken osalliseksi itsestään eriyttänyt sen itsenäiseksi olevaksi. Siten kaikki "itsenäisesti" olemassa oleva on osallinen Jumalasta, ja tämä partisipaatio on sen itsenäisen olemisen perusta ja muoto. Siten myös aine on osallinen Jumalasta, joka on Kauneus ja Hyvä. Vaikka kausaalinen emanaatio ei tarkoitakaan sitä, että Jumala ensin emanoituisi käsitteisiin ja käsitteet emanoituisivat puolestaan aineeksi, aineesta voidaan kuitenkin nousta käsitteeseen, koska Jumala on mahdollistanut tämän linkittämällä aineen ja käsitteen niin, että aineellinen symboli kantaa onttisesti mukanaan käsitteellistä totuutta ja Jumala-partisipaatiotaan. Niinpä aineellisen symbolin kautta voidaan myöntö-kielto-metodin kautta abstrahoida käsitteellinen totuus - ja käsitteellisestä totuudesta voidaan myöntö-kiellon kautta linkoutua kohti ylikäsitteellistä jumalatietoa, mystistä yhtymystä.
2. Toinen peruste aineellisen johdatuksen käyttöön on antropologinen tai jopa psykologinen. Ihmisen sielussa on tiettyjä kykyjä, jotka toimiessaan mahdollistavat symbolin abstraktion käsitteeksi. Aineellinen vastaanotetaan sieluun aistien (aisthesis) kautta, jonka jälkeen dialektinen järki (logos tai dianoia) myöntö-kielto-prosessin kautta abstrahoi sen myöntäen käsitteen vastaavan symbolia, mutta sen jälkeen kieltämällä poistaen siitä aistisen ulkomuodon saapuen käsitteeseen, jota mieli (nous) tämän jälkeen yksinkertaisesti kontemploi.
Tästä pitää vielä jonkin verran kirjoittaa, mutta kohtalaisen selkeä näkemys on jo kuitenkin olemassa.
0 kommenttia:
Post a Comment