Käännökset, 19.-20.3.2011
>> 19.3.11
Tässä.
DN I, 8: PTS 33, 120.9--14 (597A): "Καὶ γοῦν οὐ ταύτας μόνας οἱ θεολόγοι τὰς θεωνυμίας πρεσβεύουσι τὰς ἀπὸ τῶν παντελῶν ἢ τῶν μερικῶν προνοιῶν ἢ τῶν προνοουμένων, ἀλλὰ καὶ ἀπό τινων ἔσθ’ ὅτε θείων φασμάτων ἐν τοῖς ἱεροῖς ἀνακτόροις ἢ ἄλλοθί που τοὺς μύστας ἢ τοὺς προφήτας καταλαμψάντων κατ’ ἄλλας καὶ ἄλλας αἰτίας τε καὶ δυνάμεις ὀνομάζουσι τὴν ὑπερφαῆ καὶ ὑπερώνυμον ἀγαθότητα.": "Teologit eivät suosi ainoastaan jumalnimiä, jotka on johdettu koko kaitselmuksesta tai erityisestä kaitselmuksesta tai kaitsettavista. He suosivat jopa niitä, jotka on johdettu niistä jumalallisista näyistä, joilla vihityt tai profeetat on valaistu pyhissä temppeleissä ja muualla. Näiden voimien kautta he ovat, syystä tai toisesta, nimittäneet ylikirkasta ja nimet ylittävää Hyvyyttä."
DN II, 4: PTS 33, 126.7-11 (640D--641A): "Καλοῦσι γάρ, ὅπερ καὶ ἐν ἑτέροις ἔφην, οἱ τῆς καθ’ ἡμᾶς θεολογικῆς παραδόσεως ἱερομύσται τὰς μὲν ἑνώσεις τὰς θείας τὰς τῆς ὑπεραῤῥήτου καὶ ὑπεραγνώστου μονιμότητος κρυφίας καὶ ἀνεκφοιτήτους ὑπεριδρύσεις, τὰς διακρίσεις δὲ τὰς ἀγαθοπρεπεῖς τῆς θεαρχίας προόδους τε καὶ ἐκφάνσεις.": "Niin kuin olen toisaalla sanonut, meidän teologisen traditiomme pyhiin asioihin vihityt kutsuvat yhtäältä jumalallisiksi yhtymyksiksi ymmärryksen ja tiedon ylittävän pysyvyyden kätköjä ja jakaantumatonta yliperustusta ja toisaalta erotteluiksi sekä Tearkian hyvälle soveliaita lähtemisiä että ilmestyksiä."
0 kommenttia:
Post a Comment